Søk

Privat yoga med Ellen

Høstens første på Hinnasenteret

Tilsammen 11 yoginier, de fleste erfarne og noen nye er superklar til høstens første yogatime og jeg gleder meg også til å undervise her. Det er veldig inspirerende å høre at yogapraksisen kjennes godt for kroppen og kjekt når mange kommer tilbake år etter år.

Skjermbilde 2019-09-20 kl. 16.43.25

 

Dagens asana: Shirsasana

hodestående_byre

Shirshasana – eller hodestående – har gjort meg strålende glad siden jeg var barn! Kanskje fordi det er en opp-nedstilling?  I tillegg til ren og skjær glede gjør hodestående godt også på mange andre plan. Her er noen av dem:

  • blodtrykket reguleres bedre
  • hukommelse og konsentrasjon styrkes
  • fatigue, angst og depresjon reduseres eller forsvinner
  • fordøyelsen forbedres
  • hormonproduserende kjertler fungerer og samordnes bedre
  • kroppsholdningen blir merkbart rettere og kjernemuskulatur styrkes
  • muskler i rygg, armer og skuldre blir sterkere

Når det er både kjekt, herlig og bra for oss, så burde vi vel alle ha en hodestående-praksis? Har du lyst har du lov 🙂 men lær av noen som vet hvordan det skal gjøres så du ikke skader deg. Har du problemer med nakken kan du fortsatt gjøre hodestående – bare på en litt annen måte. Dette kommer jeg tilbake til.

 

Våren siste på Hinnasenteret

IMG_1739

I dag var siste yogatime denne våren på Hinna Aktivitetssenter. Kanskje litt tidlig å avslutte, men det nærmer seg reisetid for flere deltakere og årstiden blir gjerne travel på andre måter også. Kjempekjekt å undervise her ute. Stabilt oppmøte for de aller fleste og ingenting å si på innsatsen! Inspirerende også at mange alt har meldt seg på til oppstart i september 🙂

Dagens asana (stilling:)

Adho Mukha Svanasana

Adho Mukha Svanasana – Hunden som ser ned. En aktiv hvilestilling og en av de beste asanas som er. Du strekker både bryst, bakside lår, legger og fotbue. Du styrker anklene og armer og ben blir begge sterkere. Hodet roer seg og stressgreier avtar. Bruker du pusten godt blir lungekapasiteten din større. Alle kan gjøre dette – og med tiden vil du like det bare bedre og bedre.

Lande litt på matten før du starter

IMG_1607

Vi fyker gjerne fra det ene til det andre i hverdagen. Ja, vi skal rekke mye, men ofte gjør vi det bare av gammel vane. Defor godt å vende blikket innover en gang i blant, ikke minst før du starter din yogapraksis. La tankene strømme på, men la dem fly forbi uten at du involverer deg i dem. Slippe ned skuldre og knær og rette deg opp i ryggen slik at prana (livskraften) får fritt leide til å flyte gjennom kroppen din. Du vil kjenne effektene etter hvert som kropp og sinn skjønner hva som kommer.

Inspirerende å få undervise godt voksne på Hinnasenteret

img_5485

img_5483

For et privilegium å få treffe 12 flotte kvinner som er klar for yoga hver fredag. I september var yoga helt nytt for dem – det er det ikke lenger 🙂  Jeg håper vi fortsetter i lang tid fremover, så både yoginiene og jeg får følge fremgangen som vil skje. Herlig.

 

skjermbilde-2016-10-25-kl-22-18-13

Kjekt med familieyoga i helgen :)

skjermbilde-2016-10-22-kl-22-00-27skjermbilde-2016-10-22-kl-22-03-41

skjermbilde-2016-10-22-kl-22-04-15skjermbilde-2016-10-22-kl-22-05-53skjermbilde-2016-10-22-kl-22-15-34skjermbilde-2016-10-22-kl-22-28-32skjermbilde-2016-10-22-kl-22-01-49

Kom på 4-ukers basic yoga med oppstart 27 september :)

positur_t

Her tar vi de mest grunnleggende asanas (stillinger) for oss, med god tid og mye vekt på instruksjoner. Best å ta alle fire ukene, men også bra om du kommer de ukene du har anledning. Basic yoga kan med fordel gjentas i det uendelige –  vi trenger alle jobbe med detaljer 🙂 Passer for alle, uansett alder og fysisk form.

Påmelding:
Søk opp ´´yoga med ellen´´ på deltager.no (link ligger også ute på fb)
eller ring/sms meg på 4813 0422.

Varmt velkommen til alle, nye og dere som alt er godt i gang 🙂

Blogg på WordPress.com.

opp ↑